Interview med Philip Kerr bag tremmer

forfatterinterview krimi

Af: Lene Dybdahl og Jens Henrik Holm

Den blygrå himmel ligger som en truende skygge over fængslet denne kolde formiddag. I en trang fængselscelle kun møbleret med en uhumsk seng, en reol, to stole og et bord, sidder Philip Kerr og venter på os. Der er næsten ikke plads til at række hinanden hånden, alligevel joker Kerr med, at en engelsk kostskoledreng ville finde stedet fantastisk, og at cellen er større end dem, han tidligere har været i.

Pornografi for de mindste

Kerrs karriere som forfatter begyndte allerede fra da han selv kunne læse. I en alder af 9-10 år fandt han sin egen niche, som der hurtigt blev stor efterspørgsel på: pornografi for 10-årige. Han læste i smug Lady Chatterleys Elsker og andre af faderens erotiske bøger, men i stedet for at låne de interessante værker ud til klassekammeraterne (det var for risikabelt), skrev han efter bedste evne sine egne pornografiske historier, som mod betaling kunne lejes for en nat. Det var en stor succes, indtil faderen opdagede det, og tvang den unge Philip til at læse dem højt for sin mor.

 


Jens Henrik Holm interviewer Philip Kerr.

En provokerende skarnsknægt

Med den historie har Kerr allerede talt sig varm, og vi fornemmer en sprudlende glæde ved at fortælle, levere punchlines og provokere. Under det grånende hår, kan man stadig skimte skarnsknægten i de brune øjne, især da han med knastør humor leverer sin næste horrible historie.
I en tegnsætningstime (Kerr er overbevist om, at dette kedelige fag kun findes i Skotland) sad han og tegnede et punktum større og større, til stor irritation for hans daværende lærerinde, som smækkede ham en lussing. I dette øjeblik svor han, at han ville tage en grusom hævn.

Et stivnet smil

Vi smiler forventningsfuldt, forvente som vi allerede er med et godt grin i Kerrs selskab, men smilet stivner, og vi ved ikke hvilken grimasse, der kan passe, da historien tager en uventet drejning.
Det var omkring samtidigt, at Philip fik en lillesøster, men hun døde kort efter fødslen. Lærerinden spurgte løbende til, hvordan det gik med den lille ny, og hver gang svarede han, at det gik fint, tak. Han fornemmede, at han havde magt over lærerinden ved at vide noget, hun ikke vidste. Så en dag skulle det være. Tidspunktet var det rette, og Philip hvæssede sin mentale kniv til det dødbringende stød. Hævnen.
Lærerinden: Hvordan går det med din lillesøster, Phil?
Philip: Nå, hende? Hun har været død i evigheder!
Kerr fortæller, at historien var en tidlig lektie, han lærte som historiefortæller: Ordenes magt er enorm, hvis man formår at time det rigtigt.

Fantasiens kraft og den historiske research

Når Philip Kerr skriver historiske romaner, kommer researchen før plottet. Han har en idé om, hvilken tidsperiode, han vil skrive om, men personer, motiver og handlingstråde vokser først frem, når han har et grundigt kendskab til historien. I Bernhard Gunther-serien bruger han så vidt muligt historiske personer. Som forfatter kan han udfylde de ’tomme huller’, som historieskriveren ikke kan give svar på. Han har lært at stole på sin fantasi, så når han løber ind i plotmæssige vanskeligheder, så har han tiltro til, at fantasien finder en vej.

Fascinationen af 2. Verdenskrig

Da Kerr begyndte at skrive om Bernhard Gunther var det i et forsøg på at give et fiktivt svar på hvorfor eller hvordan nazismen kunne udvikle sig. Han mener, at den store interesse for perioden i dag skyldes, at der stadig er overlevende, som husker tiden og grusomhederne. En af de ting man kan lære af historien, er ifølge Kerr, at nazisterne ikke var monstre, men ofte højtuddannede mennesker, som vidste hvad de gjorde. Han viser med eksempler fra andre steder i verden, at med store civilisationer følger store forbrydelser, og han mener, det er vigtigt at kunne tage et skridt tilbage og se, hvad mennesket er i stand til.

Brusebad skyller nazisme-snavset af

fNår Philip Kerr har afsluttet en roman i Bernhard Gunther-serien, skriver han ofte en børnebog bagefter. Han sammenligner det at skrive om nazisterne med at befinde sig i en snavset, mørk kælder. Når han skriver for børn, er det som at tage et brusebad og træde ud i solskinnet.
Philip Kerr skriver under navnet P. B. Kerr for børn. Hans fantasyserie Lampens Børn er oversat til dansk og kan læses af både børn og voksne. Bogen Winter Horses er netop udkommet i U.S.A. og er hans seneste roman for børn.

Tiden er gået alt for hurtigt, men Philip Kerr må videre, for han skal over i Snedkeriet og modtage Palle Rosenkrantz Prisen for sin roman En mand uden åndedræt.


Philip Kerr holder takketale på dansk.
Krimimessen 2014. Foto: Lene Dybdahl.

Krimimessen 2014. Horsens Statsfængsel.